Bonanza Group plaatst kwaliteit boven kwantiteit in tijden van war on talent

25 september 2021 – Felix Ferret

Het is de HR-managers onder jullie wellicht al opgevallen: er is een heuse war on talent aan de gang op de arbeidsmarkt. Dat vertaalt zich in een echte boom in de vraag naar recruiters. MT in the City bracht dit weekend een bezoek aan Bonanza Group in Antwerpen, een one-stop-shop partner op het vlak van rekrutering, en sprak met CEO Liesbet Sterkendries: “Vandaag worden meer recruiters gezocht dan software-ingenieurs.”

Het doel van Bonanza Group is duidelijk: zoeken naar talent, en een match vinden met een geschikt bedrijf. “We willen als een volwaardige HR-partner bedrijven ondersteunen met de tijdelijke en permanente invulling van hun vacatures en projecten”, klinkt het. Maar hoe doe je dat op een arbeidsmarkt die overspoeld wordt met de vraag naar talent, en een aanbod dat niet aan die vraag kan voldoen? “Wij zijn er van overtuigd dat het niet gaat om ‘meer’ en een verhaal van ‘kwantiteit’ is, maar dat alles draait om de verhoging van de kwaliteit van je dienstverlening, marketing en communicatie”, zegt Sterkendries.

“Vandaag worden meer recruiters gezocht dan software-ingenieurs”

– Liesbet Sterkendries, CEO Bonanza Group

MT in the City was benieuwd om te horen hoe Bonanza Group dat aanpakt. Liesbet Sterkendries: “We onderscheiden ons van de traditionele HR-departementen, die doorgaans met algemeen opgeleide recruiters werken die niet de in-depth kennis hebben van IT, medische technologie, marketing & communicatie, …” Een blik op de organisatiestructuur van Bonanza Group verraadt meteen hoe ze te werk gaan en een gerichte, individuele aanpak garanderen. “Onze verschillende divisies zijn gespecialiseerd per sector, en spreken dus de taal van de klant én de kandidaat. Met deze in-depth kennis en individuele aanpak kunnen wij mee het rekruteringsproces ondersteunen van A tot Z.”

Een andere manier waarop Bonanza Group de kwaliteit van haar dienstverlening de hoogte in wil sturen is – het hoeft niet te verbazen – door middel van data, het nieuwe goud. “We beschikken over een uitgebreide databank met data die we onder meer uit LinkedIn verkrijgen. Die database wordt goed onderhouden en is constant up-to-date. Het is op basis van die data dat we meer kans maken om een goede match te vinden tussen de kandidaat en een bedrijf”, legt Sterkendries uit.

De individuele aanpak met een diepgaande kennis van specifieke sectoren, zorgt er ook voor dat Bonanza Group zelf op een specifieke manier mensen aanwerft. “We zijn op zoek naar mensen die hun sector kennen, en willen aantonen dat masters in de rechten niet noodzakelijk advocaat moeten worden, of IT’ers in de IT sector moeten gaan werken, verpleegkundigen in de zorg.” Kennis over de sector is waar het om draait bij Bonanza Group.

“Masters in de rechten hoeven niet noodzakelijk advocaat te worden, integendeel”

–  Liesbet Sterkendries, CEO Bonanza Group

Op die manier is de groep ook een incubator voor start-ups actief in de rekrutering, met oprichters die uit tal van sectoren komen. Onder die start-ups vinden we bijvoorbeeld SOS Healthcare. Met meer dan 20 jaar ervaring in de zorgsector op zak besliste oprichter Silvia Beuls om de stap te zetten naar consultancy. “Wij zoeken getalenteerde verpleeg- en zorgkundigen voor onze klanten, de zorginstellingen en ziekenhuizen. Door Bonanza kreeg ik de mogelijkheden en de steun om mijn idee en passie om te zetten in een bedrijf dat nu zorgtalenten inzet bij ziekenhuizen, woonzorgcentra, thuiszorgorganisaties, enzovoorts”, getuigt Silvia Beuls.

Deze start-ups kunnen onder de vleugels van de Bonanza Group organisch meegroeien met de structuur van de groep. “Samen gaan we analyseren waar dat de noden het hoogst zijn, en sturen dan onder meer bij op vlak van sales, rekrutering en marketing”, vertelt Liesbet Sterkendries.

Bekijk hieronder het item van Bonanza Group in ons programma MT in the City.

Meer informatie over Bonanza Group: bonanzagroup.be